MOCKUP tram MAIA

Lijncom lanceert MAIA: wereldprimeur in het meten van advertentiebereik op bussen en trams

Lijncom introduceert met trots MAIA, een baanbrekend systeem dat als eerste ter wereld het bereik van advertenties op bussen en trams nauwkeurig meet. Dit innovatieve model combineert geavanceerde AI en big data technologieën om adverteerders ongeëvenaarde inzichten te bieden in de effectiviteit van hun campagnes. De advertentieregie die instaat voor de commercialisatie van reclameruimte op bussen en trams van De Lijn ontwikkelde het model samen met Accurat.

Unieke benadering van advertentiebereik

MAIA (Mobile Advertising Insight Analysis) doorbreekt de limieten van traditionele meetmethoden door gebruik te maken van data uit drie essentiële bronnen:

De Lijn logo

GPS-gegevens van De Lijn

Van ieder voertuig van De Lijn wordt de positie iedere 15 seconden opgeslagen. Dit laat toe het traject nauwkeurig in kaart te brengen.

Logo accurat

Locatiegegevens van Accurat

Een panel van 300.000 Belgen geeft via apps toegang tot hun locatie. Deze data wordt statistisch geëxtrapoleerd naar de gehele bevolking.

Logo lijncom rd

Campagnegegevens van Lijncom

Informatie over de campagneperiode, het formaat en het type voertuig waarop de reclameboodschap is aangebracht.

MAIA analyseert de interactie tussen de GPS-gegevens van voertuigen en de locatiegegevens van voorbijgangers. Voorbijgangers die zich binnen een bepaalde straal van een bus of tram bevinden worden verondersteld een advertentie te zien. Deze metingen worden uitgemiddeld over het jaar om betrouwbare bereikcijfers te genereren.

Foto Lijncom Ben Stallaert 2
Met de hulp van Accurat, een bedrijf gespecialiseerd in retail intelligence, brengt Lijncom voortaan het bereik in kaart op basis van AI en big data. MAIA biedt ons unieke inzichten die nergens anders beschikbaar zijn.

Ben Stallaert - Market Intelligence Expert

Toepassing en voordelen voor adverteerder

MAIA stelt de adverteerders in staat om vanaf nu hun campagnes te evalueren of te optimaliseren op basis van deze bereikcijfers. Door inzicht te krijgen in welke advertenties op welke locaties het beste presteren, kunnen zij effectievere en efficiëntere keuzes maken voor toekomstige campagnes.

Bart accurat
Je kan je inbeelden dat het best complex is om een rijdend voertuig te matchen met bewegende gebruikers. De slimme modellen die we daarvoor ontwikkelden, zijn wat MAIA zo uniek maakt.

Bart Muskala, - Oprichter en CEO van Accurat

Van waar de naam MAIA?

MAIA is genoemd naar de Griekse mythologische figuur Maia, dochter van Atlas en moeder van Hermes. Dit symboliseert het in kaart brengen van de wereld en de verbinding met handel en reizigers, passend bij de innovatieve benadering van Lijncom.

Dooh antwerpen2

Aanvullende innovaties

Naast de lancering van MAIA, breidt Lijncom haar bovengrondse DOOH-netwerk in Antwerpen uit met 17 nieuwe dubbelzijdige digitale schermen. Deze schermen bieden real-time reisinformatie en dynamische reclamemogelijkheden, complementair aan het bestaande DOOH-netwerk in de Antwerpse metro.

Lees meer over onze nieuwe schermen

Gerelateerde posts

Lago Super side 4m2 15

Een duik in regionaal adverteren op de bus voor LAGO

Ontdek waarom regionaal adverteren op de bus de ideale strategie is om de verschillende vestigingen van LAGO te promoten en een golf van enthousiaste...

Lees meer
Digitale Zuil mockup Antwerpen4

Lijncom lanceert bovengronds digitaal OOH-netwerk op toplocaties in Antwerpen

Lijncom kondigt met trots de introductie van 17 dubbelzijdige 86-inch digitale schermen, op centrale locaties in Antwerpen aan. Deze schermen bieden...

Lees meer
Offerte-Lijncom

Heb je al iets in gedachten?

Vertel ons wat je doelen zijn en welke ideeën je hebt. Dan werken wij de campagne uit die bij jou en jouw budget past.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.