Recruitment marketing: met deze tips vind je in geen tijd personeel

Recruitment marketing = employer branding done right!

Rekruteren gaat niet alleen om het adverteren van vacatures en het selecteren van de geschikte kandidaten. Het gaat ook over het promoten van jezelf als werkgever, het tonen van je organisatie en werkcultuur. Met onderstaande tips en een sterk rekruteringskanaal gaat nieuw personeel vinden binnenkort vanzelf!

Configureer zelf jouw recruitment campagne
Bakker HR 2

Recruitment marketing is een must voor elke werkgever

Potentiële kandidaten gedragen zich als consumenten en willen meer weten over een organisatie zoals de cultuur, waarden en het imago voordat ze solliciteren.

Met recruitment marketing bereik je hen via verschillende kanalen en trek je nieuw talent aan die via traditionele wervingsmethoden niet altijd bereikt kan worden.

Wist je dat adverteren op bus en tram een effectieve manier is om nieuwe talenten aan te trekken? Je bereik niet alleen een groot en divers publiek, maar zorg je er ook voor dat jouw organisatie opvalt tussen de concurrentie.

Hoe werkt een recruitment campagne?

Tips voor recruitment marketing

Trambus Super full back Lidl

Tip 1

Word zichtbaar rond de tewerkstelling

Uit onderzoek van Acerta blijkt dat 56% van de werknemers de woon-werkafstand belangrijk vindt bij hun keuze voor een nieuwe werkgever. Maar liefst 87% van de werknemers wil hybride werken. De meest voor de handliggende kandidaten bevinden zich in een straal rond je bedrijf.

Lijncom biedt een compleet reclamenetwerk aan in Vlaanderen dat zichtbaar is in alle steden, centrumsteden en gemeentes. Geen enkel ander medium biedt dergelijke grote dekking aan in een lokaal afzetgebied.

Pringles Wobbler 6 f1655389391

Tip 2

Kies voor herhaling en dat hoeft niet duur te zijn

Kies voor een kosteneffectieve manier van adverteren. Hiermee bereik je namelijk een groot publiek tegen relatief lage kosten. Hoe meer je jouw organisatie laat zien, hoe meer deze naambekendheid zal opdoen in de regio.

Bussen en trams rijden vaak dezelfde routes, meerdere keren per dag, waardoor jouw recruitment campagne herhaaldelijk gezien wordt. Zo bereikt je namelijk een groot publiek tegen relatief lage kosten. Door te kiezen voor opvallende ontwerpen en heldere boodschappen, vergroot je de kans dat jouw advertentie wordt gezien en onthouden.

Window back NMBS f1629967893

Tip 3

Benader potentiële kandidaten proactief

Trek naar buiten en laat je bedrijf zien. Employer branding via het openbaar vervoer is een krachtig middel om een breed publiek te bereiken. Je kunt in één wervingscampagne alle lagen van de bevolking aanspreken. Of het nu gaat om pendelaars die dagelijks naar hun werk reizen, laatstejaarsstudenten die de bus nemen naar school of mensen die in de buurt wonen, jouw boodschap wordt gezien door een divers publiek.

Een moeilijk te bereiken doelgroep voor hr-managers zijn zeker ook de passief werkzoekenden. Zij maken deel uit van de actieve bevolking en kunnen de campagnes op bus en tram niet skippen.

Full wrap UZ Leuven bus

Tip 4

Betrek je huidige medewerkers bij employer branding

Een groot deel van de bedrijfscultuur wordt bepaald door je eigen medewerkers. Door de gezichten van deze mensen te tonen, creëer je authenticiteit. Laat medewerkers ook deelnemen aan jouw recruitment marketing: betrek ze door ze bijvoorbeeld model te laten staan op jobadvertenties of een quote te leveren waarin ze vertellen over hun werkzaamheden en de bedrijfscultuur.

Hr-marketing op bus of tram biedt een bedrijf een manier om hun positieve bedrijfscultuur over te brengen op zowel huidige als potentiële werknemers. Door de impact van het medium en het grote bereik, voelen werknemers zich betrokken en worden ze ambassadeurs van het bedrijf.

Superside4m2 Aldi bus

Tip 5

Ga voor een krachtig recruitment design

Recruitment is specialistisch werk en succesvol adverteren vereist gerichte communicatie. Onze designtips helpen je het volle potentieel van ons medium te benutten en zoveel mogelijk vacatures in te vullen.

Recruitment marketing bij anderen

Ontdek meer hr-succesverhalen
FOD Justitie Window back header

Buscampagne maakt van FOD Justitie een sterker werkgeversmerk

FOD Justitie is dringend op zoek naar versterking in drie gevangenissen. Met een regionale buscampagne slaagden ze er in hun jobaanbod in de ruime regio rond...

Lees meer
Bus Full wrap Umicore Header 17

Umicore zet in op betrokkenheid van nieuwe werknemers

Umicore ontving in 2022 voor de zeventiende keer opeenvolgend de Top Employer-certificering in België. Voor een wereldspeler in een competitieve sector waar...

Lees meer
VDAB header 2

Ga voor een oplossing die rendeert

Ontdek de troeven van bus of tram als rekruteringskanaal

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.