Cowboy Superside10m2 66

Met reclame op de tram sprint naar meer online verkoop

Reclame voeren heeft altijd een effect! Maar wist je dat offline tramreclame in één maand tijd ook online de websitebezoeken en verkoopcijfers van jouw bedrijf kunnen boosten?

Het Belgische online fietsenmerk Cowboy, dat al sinds 2017 hippe en trendy elektrische fietsen verkoopt, schakelde voor de lancering van de nieuwste Cowboy 4 elektrische fiets een versnelling hoger. Cowboy zette gedurende de maand juni reclame in op trams in Gent en Antwerpen. Hierdoor stegen de websitebezoeken met 6% en boosten zelfs de verkoopcijfers met maar liefst 10%!

Cowboy is steeds erg ambitieus en dat niet alleen in hun verkoops- en reclameaanpak. Voor de ‘urban riders’, een groep van hippe, duurzame sportievelingen die zich hoofdzakelijk met de fiets voortbewegen in de stad, tracht Cowboy de best mogelijk fietservaring te ontwikkelen en bouwt hypermoderne e-bikes door continu te investeren in tal van technologische snufjes.

Hun doelgroep denkt mobiel en online en zijn erg vertrouwd met online aankopen. Cowboy biedt dan ook hun fietsen online aan waarbij klanten de mogelijkheid krijgen om zelf hun ideale e-bike samen te stellen.

De keuze voor online advertsing ligt dus voor de hand maar ook offline adverteren blijkt dus eens te meer z’n vruchten af te werpen.

Vooral online, maar ook offline doet z’n duit in het zakje!

De primaire doelgroep van Cowboy beweegt en leeft vooral in de stad en dat is dus meteen ook de beste plaats om hen te bereiken. Maar hoe doe je dat als online speler?

Het openbaar vervoer en de fiets: een perfect match

Voor de lancering van de Cowboy 4, de nieuwste generatie stedelijke e-bike, testte het Belgische Cowboy reclame op de tram uit om meer online traffic naar hun website te genereren.

Alle verschillende schakels in de ketting zorgen elk mee voor het succes van deze mooi campagne:

  1. De marketingafdeling van Cowboy leverde een aantrekkelijke advertentie van hun Cowboy 4 e-bike aan.
  2. OOH-specialist Outsight stond in voor de keuze van de reclamedrager en het gepaste Super Side 10m2 advertentieformaat.
  3. Lijncom bekleefde 36 trams in Gent en Antwerpen, en liet zo deze OOH-campagne 4 weken lang (tussen 25 mei en 22 juni) schitteren op de voertuigen van De Lijn in het centrum en de randgemeenten van beide steden.
  • Cowboy Superside10m2 49
  • Cowboy Superside10m2 10
  • Cowboy Superside10m2 114
  • Cowboy Superside10m2 102

Opmerkelijke resultaten

Eénmaal alle radertjes aan het draaien gingen lieten de resultaten ook niet op zich wachten.

Gabriel Goldberg
We zijn zeer blij met de resultaten van deze campagne. Onze verkoopsdata tonen een stijging van het marktaandeel van 25% naar 35% in beide 2 steden, dat is een significante toename.

Gabriel Goldberg - Media Manager bij Cowboy

Wat tramreclame deed voor Cowboy

6%

meer traffic op de website

10%

meer verkoop

50%

meer testritten geboekt in Antwerpen

Tijdens de campagne van 4 weken op de tram steeg het online verkeer op de Cowboy-website, alsook de verkoopcijfers van Cowboy. In Gent werden er zelfs tot 11% meer websitebezoeken geregistreerd!

Door aanwezig te zijn in het stadscentrum in de 2 grootste steden van Vlaanderen raakten omstaanders geprikkeld en geïnspireerd. Zo werden er in de hippe fashion-stad Antwerpen maar liefst 50% meer testritten geboekt in de periode van de campagne.

Climax of de campagne

Uit intern onderzoek bleek dat het hoogtepunt van de campagne in week 3 lag. De eerste twee weken resulteerden vooral in naamsbekendheid, het creëren van aanwezigheid dicht bij de ‘urban riders’ en versterken van het Cowboy merkimago. Er werd opgebouwd naar een conversie climax waarin meer testritten werden geboekt en uiteindelijk meer e-bikes werden aangekocht.

Gerelateerde posts

Tram - Side pack  - Lyca Mobile

Heb jij de nieuwe look van Lyca Mobile al gespot?

Lyca Mobile biedt aan 15 miljoen klanten over de hele wereld voordelige en hoogwaardige data- en telefoniediensten aan. Met hun frisse nieuwe look en...

Lees meer
Bus Window back Lampiris

Lampiris bedankt z’n klanten al rijdend

Lampiris, de Belgische energieleverancier en groenestroomproducent, bespaart jaarlijks tonnen CO2 dankzij z’n eigen klanten. In een grootschalige buscampagne...

Lees meer

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.