KU Leuven header Leuven 2 PH

KU Leuven blijft na 600 jaar creatief in beweging

KU Leuven blaast in 2025 maar liefst 600 kaarsjes uit. Een indrukwekkende mijlpaal die ze vieren met een opvallend frisse aanpak. Tijdens het feestweekend werd vervoer zélf onderdeel van de beleving. Pendelbussen kregen een opvallende look dankzij een slimme mix van formaten en trokken zo moeiteloos alle aandacht.

Met de slogan “Kennis kent geen einde” pakt de universiteit uit met een groots feestjaar — boordevol lezingen, erfgoedactiviteiten, muziek, wetenschap en cultuur. Een jaar waarin ze niet alleen hun rijke geschiedenis vieren, maar vooral tonen dat kennis nooit stopt.

Fiona Boyle
600 jaar KU Leuven, 1200 bussen, 1 boodschap: Kennis kent geen einde. Door voor Lijncom te kiezen, reden we onze boodschap tot in elke gemeente, recht het hoofd én hart van elke Vlaming binnen.

Fiona Boyle - Connections Director BBDO

Golf na golf: een campagne met ritme

De OOH-campagne ging al van start in november 2024 met een brede aanwezigheid op meer dan 1200 bussen doorheen Vlaanderen. KU Leuven bouwde haar boodschap zorgvuldig op, in meerdere ‘waves’. Elke nieuwe fase bracht op diverse locaties dilemma’s over kennis en een verwijzingen naar 600 jaar.

Ku Leuven side 3m anatomie 11
Ku Leuven window side
Ku Leuven side 3m oerknal 5

De campagne kreeg een absoluut hoogtepunt tijdens het feestelijke openingsweekend van 15 en 16 februari 2025. Met een veelzijdig programma verspreid in Leuven werd de aftrap gegeven van het jubileumjaar. Vier volledig gepersonaliseerde De Lijn-pendelbussen reden door de stad om bezoekers vlot van de ene activiteit naar de andere te brengen en ze trokken de aandacht! Niet alleen als transportmiddel, maar als rijdende ambassadeurs van het feestjaar.

Isabelle Van Geet
Voor deze uitzonderlijke campagne hadden we nood aan een partner die niet alleen meedenkt, maar ook mee creëert. Lijncom dacht mee na over slimme media-invullingen en hielp ons om binnen het beschikbare budget toch een opvallende aanwezigheid te realiseren tijdens het openingsweekend.

Isabelle Van Geet - KU Leuven, Directeur marketing en communicatie

Creativiteit op wielen door combo van vijf formaten

De vier eventbussen bewijzen hoe je mediaruimte op een creatieve en impactvolle manier kan inzetten. Geen klassieke full wraps, maar een slimme combinatie van verschillende formaten.

Voor de totstandkoming van de campagne bundelden creatief bureau BBDO, mediabureau OMD en OOH-specialist Billups hun krachten.


Waarom dit een best practice is

KU Leuven toont hoe je met visie en creativiteit een OOH-campagne omvormt tot een echte ervaring. De kracht van deze aanpak? Combinatie, timing en beleving.

Door de campagne op te bouwen in golven én te kiezen voor opvallende, visuele transportervaring, werd de boodschap niet alleen gezien — ze werd ook gevoeld.

En dit is geen toevalstreffer. KU Leuven kiest al jaren bewust voor de kanalen van Lijncom. Steeds opnieuw grijpen ze terug naar bus en tram om hun verhaal te vertellen. Omdat ze weten dat deze media het unieke voordeel bieden om onderweg, zonder ad blocker en pal tussen de mensen te communiceren.

Ook creatief? Contacteer ons

Gerelateerde posts

Mercedes kusttram 4

Mercedes-Benz straalt met unieke reflecterende zichtbaarheid

Mercedes-Benz brengt met een uniek project op de kusttram de nieuwe elektrische G-Klasse tot leven. Met reflecterende bestickering die zowel het logo van...

Lees meer
Eronda Full back header

Eronda Woonmode rijdt de regio rond

In de wereld van regionaal adverteren draait alles om herkenbaarheid, vertrouwen en nabijheid. Eronda Woonmode, een gevestigde waarde in de regio voor...

Lees meer

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.